ИНФОРМАЦИЯ ЗА РЕДА И УСЛОВИЯТА ЗА ВЪТРЕШНО ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ ЗА НАРУШЕНИЯ В „ИДЕАЛ СТАНДАРТ – ВИДИМА“ АД


Уважаеми колеги и партньори,

Съгласно Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения („Законът“) в „Идеал Стандарт-Видима“ АД е създаден и вътрешен канал за подаване на сигнали.


ЗА КАКВО МОЖЕТЕ ДА ПОДАДЕТЕ СИГНАЛ?

Можете да подадете сигнал за нарушение на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, които застрашават или увреждат обществения интерес, в следните области:


• обществените поръчки;

• финансовите услуги, продукти и пазари и предотвратяването на изпирането на пари и финансирането на тероризма;

• безопасността и съответствието на продуктите;

• безопасността на транспорта;

• опазването на околната среда;

• безопасността на храните и фуражите, здравето на животните и хуманното отношение към тях;

• общественото здраве;

• защитата на потребителите;

• защитата на неприкосновеността на личния живот и личните данни;

• сигурността на мрежите и информационните системи;

• нарушения, които засягат финансовите интереси на Европейския съюз по смисъла на чл. 325 от Договора за функциониране на Европейския съюз („ДФЕС“) и допълнително уточнени в съответните мерки на Европейския съюз;

• нарушения на правилата на вътрешния пазар по смисъла на чл. 26, параграф 2 от ДФЕС, включително правилата на Европейския съюз и българското законодателство относно конкуренцията и държавните помощи;

• нарушения, свързани с трансгранични данъчни схеми, чиято цел е да се получи данъчно предимство, което противоречи на предмета или на целта на приложимото право в областта на корпоративното данъчно облагане;

• извършено престъпление от общ характер, за което сигнализиращо лице е узнало във връзка с извършване на своята работа или при изпълнение на служебните си задължения;

• правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания;

• трудовото законодателство;

• законодателството, свързано с изпълнението на държавна служба.


За нарушения се считат действия или бездействия, които са:


• незаконосъобразни и са свързани с българското законодателство или актовете на Европейския съюз в областите, посочени по-горе, или

• противоречат на предмета или целта на правилата в актовете на Европейския съюз и областите посочени по-горе.


Законът не е приложим за разглеждане на жалби, сигнали или други искания, независимо от това как са озаглавени, чрез които се търси единствено защита на лични права, които по дефиниция са скрепени с наличието на личен и пряк правен интерес, без да има индикация за засегнат обществен интерес.


Сигналите не следва да се отнасят до нарушения:


• на правилата за възлагане на обществени поръчки в областта на отбраната и националната сигурност, когато те попадат в обхвата на чл. 346 от ДФЕС;

• на защитата на класифицирана информация по смисъла на чл. 1, ал. 3 от Закона за защита на класифицираната информация;

• които са станали известни на лица, упражняващи правна професия и за които съществува задължение по закон за опазване на професионална тайна;

• на поверителността на здравната информация по смисъла на чл. 27 от Закона за здравето;

• на тайната на съдебното съвещание;

• на правилата на наказателното производство.



„Информацията за нарушение“, за която се отнася сигналът, е информация, включително основателни подозрения, за действителни или потенциални нарушения, които са извършени или е много вероятно да бъдат извършени в организацията, в която работи или е работило сигнализиращото лице, или в друга организация, с която то е или е било в контакт по време на работата си, както и за опити за прикриване на нарушения. Информацията за нарушението следва да е станала известна на сигнализиращото лице в работен контекст, включващ настоящи или минали работни дейности, чрез които, независимо от тяхното естество, лицата получават информация за нарушения и в рамките на които тези лица могат да бъдат подложени на ответни действия, ако подадат такава информация.



КАК МОЖЕ ДА ПОДАДЕТЕ СИГНАЛ ЗА НАРУШЕНИЕ?


В случай, че сте наш настоящ, бъдещ или бивш работник, служител, стажант, директор, акционер, партньор, доставчик, изпълнител (или служител или подизпълнител на такова лице) и в работен контекст сте узнали за нарушение на българското законодателство или актове на Европейския съюз, в областите, подробно посочени по-горе, можете да подадете сигнал за нарушение.

Можете да подадете сигнал, ако имате основателна причина да считате, че подадената информация за нарушението в сигнала е била вярна към момента на подаването ѝ и че тази информация попада в обхвата на Закона. Сигналите се подават по предвидения в Закона ред.

Може да подадете писмен сигнал в свободна форма или чрез попълване на формуляр по образец (достъпен на следния адрес: www.cpdp.bg, който следва да подпишете лично със саморъчен или квалифициран електронен подпис, по някой от следните начини:


• По пощата на вниманието на отговорните лица;

• Чрез електронна поща, достъпна само от отговорните лица;

• Лично на отговорните лица;


Препоръчително е да използвате утвърдения образец за избягване на формална нередовност на сигнала.

Може да подадете и устен сигнал по телефон или чрез лична среща с отговорните лица, която сте уговорили предварително на посочения телефон.

При устен сигнал отговорното лице ще попълни данните във формуляра по образец и ще Ви даде възможност да проверите, коригирате и да се съгласите с текста от разговора в писмен вид, както и да го подпишете.


СИГНАЛИТЕ ТРЯБВА ДА СЪДЪРЖАТ ИНФОРМАЦИЯ ЗА:


• трите имена, адрес и телефон на подателя, както и електронен адрес, ако има такъв;

• имената на лицето, срещу което се подава сигналът, и неговата месторабота, ако сигналът се подава срещу конкретни лица и те са известни;

• конкретни данни за нарушение или за реална опасност такова да бъде извършено, място и период на извършване на нарушението, ако такова е извършено, описание на деянието или обстановката и други обстоятелства, доколкото такива са известни на сигнализиращото лице;

• дата на подаване на сигнала;

• подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя. Подпис не е нужен в случаите, когато сигналът е подаден устно и лицето е отказало да го подпише при покана от служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали.

 Към сигнала може да приложите всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените от Вас твърдения, и/или позоваване на документи, в т. ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.

 В случай, че сигналът не отговаря на някое от изискванията на Закона, напр. ако сигналът не съдържа минимално изискуемата от Закона информация, отговорното лице ще Ви изпрати съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в 7-дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него ще Ви бъдат върнати.


ВАЖНО!


• От момента на подаване на сигнала, Вие сте под закрилата на Закона срещу уволнение, дискриминация или друг вид репресия. Защитата се отнася и до Вашите близки (колеги или роднини), лицата, които са подпомагали в процеса на подаване на сигнала, юридическите лица, в които притежавате дялово участие, за които работите или с които сте свързани по друг начин в работен контекст.

• Вашите сигнали ще бъдат разгледани при пълна конфиденциалност, относно самоличността на сигнализиращите лица и лицата, срещу които са подадени сигнали.

Не се образува производство по разглеждане на анонимни сигнали, както и по сигнали, които се отнасят до нарушения, извършени преди повече от две години

• Не се разглеждат сигнали, които не са в обхвата на Закона, и сигнали, чието съдържание не дава основания да се приемат за правдоподобни

• Сигнали, които съдържат очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание за поправка на твърденията и за отговорността, която подателят носи.

• Лице, съзнателно подало сигнал или оповестило публично невярна информация, се наказва с глоба от 3000 до 7000 лв. съгласно Закона.

• Имате възможност да сигнализирате за нередност, която е извън обхвата на българския Закон, и по линия на групата Идеал Стандарт или чрез услугата SpeakUp. Повече информация за това можете да получите на следния линк: secure.ethicspoint.eu

Не забравяйте, ако имате проблем в работния процес, това не е нарушение в обхвата на Закона. В този случай предпочитаният вариант е да се обърнете към вашия пряк ръководител, лице на еквивалентна длъжност или Директор „Човешки ресурси“. Той/тя е правилното лице, на което да споделите вашите притеснения, тъй като е най-близо до ситуацията и може да Ви предостави помощ.


Сигналите могат да бъдат подавани писмено или устно на вниманието на служителите, отговарящи за разглеждането на сигнали в „Идеал Стандарт -Видима“ АД:

• г-жа Светлана Георгиева – Завод за санитарна керамика, тел.: 0675 30 532

• г-жа Валентина Григорова – Завод за санитарна арматура, тел.: 0675 30 072


• Адрес за кореспонденция: гр. Севлиево 5400, ул. “Марин Попов“ 53

• Имейл адрес: whisleblowingisv@idealstandard.com


ВЪНШЕН КАНАЛ ЗА ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ ДО КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ

Сигнали може да се подават по вътрешен канал към „Идеал Стандарт-Видима“ АД или по външен канал до Комисията за защита на личните данни („КЗЛД“) или и по двата начина.

С оглед възможността за бързо предотвратяване на нарушение или отстраняване на последиците от такова нарушение сигналът следва да се подава приоритетно чрез канал за вътрешно подаване на сигнали, освен ако за сигнализиращото лице съществува риск от ответни, дискриминиращи го действия или че няма да бъдат предприети ефективни мерки за проверка на сигнала за отстраняване на нарушението.

Сигналът може да се подава до КЗЛД по един от следните начини:

• писмено:

по имейл: whistleblowing@cpdp.bg

по поща на адрес: София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2

• устно – на място в КЗЛД на адрес: София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2.


Информация относно външното подаване на сигнали е публикувана и на уебсайта на КЗЛД: www.cpdp.bg